Postări populare

sâmbătă, 16 octombrie 2010

Spamul relational

E o realitate faptul ca traim intr-o societate de consum. Ne sunt induse nevoi si mai ales dorinte din toate partile. In mass-media, publicitate, de catre cei din jur. Ajungem sa ne dorim si sa avem lucruri de care nu avem nevoie. Si apoi ne gasim scuze cum ca meritam sa ne rasfatam din cand in cand.
Acest fenomen se aplica si la nivelul relatiilor de cuplu. Avem din ce in ce mai multe oferte. De cele mai multe ori sunt incercari superficiale. Cumva se testeaza terenul Se poate numi si SPAM RELATIONAL.
La el sunt supuse mai ales persoanele de sex feminin. Dar nu doar ele. Ce riscuri exista ? Faptul ca nu mai exista alegeri in adevaratul sens al cuvantului. Ajungem sa alegem din cei care ne aleg pe noi. Iar daca calitatea lor este indoielnica atunci degeaba avem multe oferte.
Tocmai am terminat de citit Kundera – Iubiri Caraghioase. Mi se pare ca pierdem calitatea si profunzimea unor relatii, sub presiunea societatii si a spamului la care suntem supusi.
Un citat din carte mi-a atras atentia : ”
*”In viata , prietene, nu se pune chestiunea de a cuceri un numar cat mai mare de femei, pentru ca acest succes e doar aparent. Se pune deci chestiunea de a-ti cultiva, mai curand, propria exigenta, fiindca in ea se oglindeste masura adevaratei valori personale. Tine minte deci, prietene, adevaratul pescar arunca pestii mici inapoi in apa” *
Un concept din psihologia reclamei se refera la comportamentul consumatorului in urmatoarea directie. Se numeste teoria alegerii secundare.
De ex. atunci cand mergi la cumparaturi si vrei sa cumperi tigari sau suc. Daca nu gasesti pepsi..care ar fi alegerile tale secundare? Ar putea fi coca-cola. Dar daca nici asta nu au (poate esti intr-un magazin de la sat )–> care ar fi cea de-a treia alegere ? Poate american cola sau poate apa minerala. Acelasi sistem se aplica si la nivel de tigari, pateu, detergent.
De aceea unul din scopurile companiilor nu este neaparat de a face sa cumperi de la ei, cat sa elimine concurenta de pe acel magazin. Se ajunge la asa zisa exclusivitate, care nu face decat sa dauneze clientilor si alegerilor lor, care vor fi conditionate.
Acelasi lucru se intampla si la nivelul relational. Avem alegeri principale. Persoane cu care am dori sa ne petrecem ziua. Care ne atrag foarte mult. Si avem second si third choices ( mai multe sau mai putine in functie si de criteriile minime pe care le stabileste fiecare). Cand first choice nu e disponibil , ce alegem ?
Second .. Daca second choice nu este disponibil ?
Si de aici intram in adevarate ecuatii relationale. Intr-o zi primim o invitatie de la third choice, desi noi am dori sa iesim cu first choice. Refuzam third choice, abordam first choice, suntem refuzati, si ajungem sa petrecem ziua cu second choice.
Lucrurile pot merge mai departe. Ce facem daca pentru second choice-ul nostru suntem first choice ? Ne simtim bine probabil.. Dar daca pentru first choice-ul nostru suntem third choice ?
Pana de curand credeam ca fenomenul asta se petrece doar la nivelul tinerilor, dar este impartasit si de persoane mature, casatorite chiar. Si ce este interesant, ajunge sa fie tolerat tacit de ambii parteneri.
Ce mi se pare trist e faptul ca unii ii prinde vartejul asta relational si ajung sa se piarda. Ajung sa creada ca au ce-si doresc si mai putin ce au nevoie.
Sa fie vorba de o patologie la nivel relational sau sa fie un viitor al relatiilor spre care ne indreptam si pentru care trebuie sa ne adaptam ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu