Postări populare

joi, 10 martie 2011

Copiii din tarile dezvoltate traiesc mai mult

Conform cercetatorilor danezi, copiii care se nasc acum in tarile bogate au sanse mari sa traiasca aproape 100 de ani. Insa numarul mare de persoane in varsta ar putea da batai de cap celor din sistemul sanitar si din sistemele sociale, insa studiul arata ca batranii vor fi mai sanatosi.
"O viata lunga nu este un privilegiu al viitoarelor generatii, ci este o probabilitate pentru toate persoanele care traiesc acum in tari dezvoltate", a aratat Kaare Christensen, de la Danish Aging Research Center, in studiul publicat in Lancet si citat de Reuters.
Cercetatorii au facut un studiu de caz privind situatia actuala din Germania si au aratat ca, pana in 2050, populatia va fi mai batrana dar si mai redusa ca numar.
Pentru ca, in timp, numarul pensionarilor va creste si angajatii nu vor mai putea suporta pensiile acestora, unele tari deja iau masuri in acest sens, una din solutii fiind cresterea varstei de pensionare. Specialistii au mai aratat in studiu ca in secolul XX s-a inregistrat o creste a nivelului de trai in tarile dezvoltate, iar durata de viata a crescut cu pana la 30 de ani. Cu toate ca nu s-au imbunatatit la fel de mult si conditiile de sanatate, totusi copiii care se nasc in aceasta perioada vor apuca sa aniverseze cel putin 75 de ani de viata. "Persoanele care au acum mai putin de 85 de ani au sanse sa traiasca mai mult si inca pot avea grija de ele", se arata in studiu.
Sursa: Intact News

Studiu: Copiii din prezent nu-şi pot lega şireturile dar ştiu să folosească un smartphone

Nu ştiu să înoate dar ştiu să navigheze pe internet, nu-şi pot lega şireturile singuri dar au aflat deja cum funcţionează un smartphone. Vorbim despre copiii de astăzi care, potrivit ultimelor studii îşi petrec mai mult timp în faţa calculatorului decât pe bicicletă.
Dacă până acum ceva vreme copilăria însemna mers pe bicicletă, fotbal în spatele blocului, înot sau sărit coarda, ei bine acum copiii cresc mai mult în faţa calculatoarelor sau cu diverse gadgeturi în mână. Atenţie, vorbim despre copii cu vârste între 2 şi 5 ani.
Un studiu recent arătă că 7 din 10 copii ştiu să se joace pe calculator şi doar 2 din 10 ştiu să înoate fără ajutor. Apoi, 73 la sută dintre cei mici lucrează frecvent cu mouse-ul, 66 la sută dintre ei au învăţat deja de unde se porneşte calculatorul iar 25 la sută ştiu să navigheze pe internet.
În plus, unul din 5 copii a aflat deja şi cum funcţioneauă tabletele sau smartphone-urile. N-ar fi un lucru rău până la urmă, asta dacă cei mici s-ar descurca şi atunci când vine vorba de sport sau de activităţile de zi cu zi.
Dar nu-i deloc aşa: 52 la sută dintre copii nu-şi cunosc adresa la care locuiesc, 67 la sută nu au învăţat încă să-şi scrie numele corect şi 89 la sută dintre ei nu ştiu cum să-şi lege singuri şireturile. Studiul a fost realizat pe baza informaţiilor furnizate de 2.200 de mame, din 11 ţări.
Copiii mari amatori de dulciuri ar putea suferi de depresie
Un sfert din totalul minorilor participanţi la cercetare prezentau simptome ale stării de anxietate, au stabilit cercetătorii americani. Deşi tuturor copiilor le plac dulciurile, cei care sunt mari amatori de aceste produse ar putea suferi de depresie şi prezintă un risc mai mare de a se confrunta cu probleme legate de consumul excesiv de alcool, potrivit unui studiu american publicat în revista Addiction.
Potrivit experţilor americani, anumiţi copii sunt în mod special atraşi de dulciuri. Aceştia sunt copiii provenind din familii în care există membri care s-au confruntat cu probleme legate de consumul excesiv de alcool sau care au prezentat simptome de depresie. Însă nu este clar, deocamdată, dacă atracţia pentru dulciuri este provocată de dezechilibre de natură chimică sau de educaţie.
Studiu: Copiii batuti devin foarte agresivi la randul lor
Copiii loviti in mod frecvent la varsta de 3 ani ajung ca la 5 ani sa fie foarte agresivi, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Tulane University. Acest rezultat vine in sustinerea unui alt studiu al oamenilor de stiinta de la Duke University, care au scos la iveala faptul ca micutii "altoiti" la varsta de 1 an ajung sa aiba rezultate scazute la testele psihologice de aptitudini cognitive realizate la varsta de 3 ani. Ce sa mai vorbim despre "urmele" lasate, pentru tot restul vietii, asupra psihicului? Acestea sunt devastatoare.
Din pacate, inca mai exista multi parinti care sunt de parere ca violenta este "spre binele copilului, pentru ca il face sa realizeze ca a facut o greseala pe care nu o va mai repeta". Pentru a-i arata micutului ca a gresit, inca mai exista parinti care omit comunicarea, optand pentru calea cea mai usoara, dar distructiva pentru psihicul copilului - violenta fizica. Uita insa ca violenta naste violenta, iar rezolvarea problemelor in acest mod este mai departe decat si-ar putea imagina.
Disciplinarea copilului nu se realizeaza prin lovire sau alte forme de pedepsire corporala, oricat de mult ar fi gresit acel suflet. Academia Americana de Pediatrie considera ca este mult mai constructiva "strategia" prin care se limiteaza timpul copilului de a iesi la joaca alaturi de prieteni. Astfel, prichindelul va avea un ragaz in care poate reflecta la comportamentul si consecintele actiunilor sale. Daca la acestea se adauga o comunicare eficienta a parintilor cu micutul, cu siguranta problemele isi vor gasi o rezolvare eficienta. Potrivit studiului realizat de cei de la Tulane University, la dezvoltarea agresivitatii copilului contribuie si alti factori: lipsa de afectiune a mamei, violenta si agresiunea dintre parinti, stresul maternal si depresia, abuzul parintilor de alcool etc.
Cum il inveti sa fie ordonat
A fi ordonat nu inseamna sa ai mania ordinii. Asta inseamna ca toate lucrurile copilului trebuie puse intr-un loc anume (intr-un colt al camerei, intr-o cutie pentru jucarii sau intr-un dulap). Cand copii sunt mici au nevoie de o anumita harababura in jurul lor.
Ca sa-l inveti pe copil sa fie ordonat, nu trebuie sa-i ceri tot timpul sa-si adune lucrurile (mai ales cand se joaca) ci numai la un moment dat, de exemplu la pranz cand se face ordine in camera in care se ia masa. Atunci i se poate spune ” Hai!Ajuta-ma! Du lucrurile acestea in camera ta, pe aceasta in camera mea, aceasta pune-o in dulapul cutare etc.” Seara insa, cand in camera copilului este dezordine, este imposibil sa se puna totul la loc inainte ca el sa fie in pat sau gata de culcare. Este momentul in care si copilul se linisteste, se aseaza in pat pentru a dormi, e momentul in care intelege ca si lucrurile trebuie asezate la locul lor si asta nu i se mai pare ceva neplacut, “impotriva naturii”.

Efectele divortului asupra copiilor

In afara de tristetea si golul pe care il lasa in vietile celor ce pleaca pe drumuri diferite – separarea sau divortul pot avea un efect profund asupra copiilor. Uneori acesta poate fi chiar devastator pentru ei. Un fapt incurajator este ca, la nevoie, poti sa schimbi foarte mult modul in care copiii fac fata acestui proces. In mod obisnuit, copiii vor reactiona la separarea sau divortul parintilor prin manifestarea unor semne de suferinta, sau prin simptome, si este normal ca ei sa reactioneze in acest mod.
Este universal cunoscut faptul ca in fata divortului copiii reactioneaza diferit, de obicei le este foarte greu, iar ranile sunt mult mai profunde decat ale celor doi parteneri care se despart. Fiecare copil este unic, are propria sa personalitate, evolutie si ritm de dezvoltare.

Grija pentru dinti incepe din copilarie

Chiar daca dintii de lapte au viata scurta, grija pentru sanatatea lor nu trebuie sa difere de cea acordata dintilor definitivi. Igiena dentara face parte din ABC-il educatiei.
Si nu doar pentru simplul motiv ca o dantura cariata poate aduce cu sine, chiar la varste fragede, probleme de sanatate.
Inainte de-a urma o fluorizare, ar fi bine sa afli cateva lucruri despre aceasta metoda. Ce este fluorul? Un element foarte raspindit in natura, daca ne gandim ca el poate fi gasit atit in apa de baut (acolo unde se adauga fluor in rezervele de apa), cat si in alimente si bauturi. De asemenea, in produsele destinate igienei bucale: pastele de dinti si apa de gura contin fluor.
De ce este necesar? Fluorul constituie un mijloc de prevenire activa a cariei dentare, incorporarea sa in smaltul dentar permitandu-i acestuia sa reziste atacului acid. Aproape 90% dintre adultii care in copilarie au urmat un tratament cu fluor prezinta o dantura mai putin predispusa la carii. Practic, fluorul ajuta ca dintii sa se mineralizeze. De asemenea, contribuie la intarirea punctelor vulnerabile de pe suprafata dintilor, care, in timp, ar putea duce la aparitia cariilor.
Cand se face fluorizarea? Daca are deja 2-3 ani, copilul tau trebuie sa inceapa sa ia fluor.
Bineinteles, dupa o vizita la medicul stomatolog. Numai acesta este in masura sa stabileasca dozele de fluor pe care trebuie sa le ia micutul tau. Tabletele de fluor se iau cu usurinta de catre cei mici, pentru ca au un gust placut.
Daca copilul a implinit 6 ani, nu are rost sa-i mai dai pastile pe baza de fluor. Acum e prea tirziu pentru asta. Dar nu inseamna ca nu se mai poate face nimic in privinta fluorizarii. Se pot aplica geluri sau lacuri pe baza de fluor, dar acest lucru presupune cl putin trei vizite pe saptamina la stomatolog. Fluorizarea cu gel se face de doua ori pe an. Astfel de fluorizari se fac in cadrul clinicilor stomatologice din intreaga tara. Tehnica in sine dureaza maxim 10 minute, dupa care micutul pacient poate pleca acasa. Atentie, insa! Copilul nu poate minca decat dupa minimum o jumatate de ora de la efectuarea tratamentului.
Pentru copii care au implinit virsta de 14 ani, nici fluorizarea cu tablete sau geluri nu mai are rost. Adolescentii si adultii pot utiliza, in schimb, ape de gura, paste de dinti si gume de mestecat pe baza de fluor. Cand alegi o asemenea pasta trebuie sa tii cont de cantitatea de fluor continuta: si anume maximum 0,03% fluor in cazul copiilor, maximum 15% in cazul adultilor. Actiunea acestor produse (gume de mestecat, ape de gura) nu este reala decit daca se respecta un timp de contact de cel putin 15 minute.
Nu mari cantitatea de fluor, fara sa intrebi medicul. Actiunea lui poate fi benefica si in doze foarte mici. In plus, un aport excesiv poate provoca o fluoroza (aparitia de pete gri pe smaltul dintilor). Daca, pe linga tablete, se mai ingereaza fluor si din alte surse (vezi apa pe care o bei, poate sa contina fluor), riscul aparitiei opacitatii danturii este aproape iminent.
Fluorizarea este contraindicata copiilor alergici la fluor.

Chestionar pentru depistarea dislexiei

10 jucarii pentru imbunatatirea atentiei copilului dumneavoastra
De cele mai multe ori noi ca parinti in momentul in care copilul vine pe lume tindem sa ii umplem camera de jucarii. Acestea sunt distractive pentru copil dar in cel mai scurt timp ele isi pierd farmecul si utilitatea fiind puse la prafuit intr-o cutie una cate una. Cele mai bune jucarii sunt cele care necesita punerea imaginatiei copilului la incercare. De aceea va prezint 10 jucarii care pot face parte din viata copilului timp indelungat.
1. Cuburile - cuburile par a fi de neinvins. Sunt printre cele mai simple jucarii dar imaginatia copilului este destul de limitata. Totusi blocurile ofera numeroase oportunitati de invatare si mentinerea atentiei treaza.
2. Jucarii de plus in forma oameni sau animale - acest lucru le poate ocupa mult timp. Copii se pot juca cu una sau mai multe jucarii in acelasi timp incercand sa fac o piesa de teatru facand voci diferite pentru fiecare jucarie in parte. Este foarte distractiv atat pentru copil cat si pentru tine sa te uiti.
3. Plastilina - Probabil si tu te-ai jucat cand erai copil cu plastilina. Asemanator cu blocurile deoarece imaginatia este pusa la incercare. Poate modela sau poate face figurine.
4. Vagoanele - un vagon poate fi utilizat in numeroase moduri. Copii pot folosi vagoanele pentru transportul jucariilor sau pot transforma vagoanele in tavi mobile pentru servirea la mini restaurantul construit pentru jucariile de plus.
5. Gradina - Arta este o metoda buna de a mentine atentia in miscare deoarece stimuleaza creativitatea copilului si stima de sine. Copilul va incerca sa creeze o gradina si sa o decoreze cum crede el de cuvinta.
6. Instrumente muzicale - Majoritatea copiilor iubesc muzica. In cazul in care instrumentele muzicale reale nu sunt o optiune pot folosi diferite obiecte care pot provoca diferite sunete.
7. Instrumente de gradinarit - Copii sunt dornici sa imite adulti. Un set de bucatarie, jucarie aspirator sau un set de unelte pentru gradinarit ar fi indicat. Copii vor incerca sa te ajute cu ele atunci cand tu faci treaba prin casa. Ei vor avea un sentiment de implinire.
8. Nisip - un nisip plin de jucarii ofera o groaza de oportunitati. Ei pot folosi bastoane pentru a face desene, pot construi castele de nisip sau sa faca trasee cu masini.
9. Imbracaminte - copilul va fi interesat sa imbrace jucarii dupa bunul sau plac. Isi pun creativitatea la incercare.
10. Bile - incurajeaza activitatea fizica, copilul se va juca cu ele fiind numeroase moduri de joc.
Cu toate aceste jucarii in casa, copilul tau va fi foarte fericit si de asemenea preocupat de noi activitati.

Este pregatit de gradinita? Dar tu esti?

La intrarea copilului in colectivitate, parintii trebuie mai intai sa se pregateasca psihologic: trebuie sa accepte sa isi vada copilul crescand…
Incepe gradinita sau scoala - este un moment extraordinar pentru copilul meu, este mare de acum, are propriile lui responsabilitati, va avea de-a face cu alti oameni care nu-l cunosc, nu stiu ce destept este, ce sensibil este, ce obiceiuri are. Doar eu stiu - sunt mama lui.
Cum il vor trata acolo? Cine va avea grija de el cum am eu? Ganduri legitime de mama. Dar cat de bine ii fac copilului? Nu cumva il handicapeaza? Nu cumva mesajul ascuns poate fi "eu stiu ca nu vei fi in stare sa te descurci"?. Mai bine, hai sa privim obiectiv copilul si sa vedem daca este pregatit sa fie boboc...
Achizitii pe praguri de varsta
Psihologii si medicii au reusit sa stabileasca, in urma studiilor, repere de dezvoltare si achizitii minime pe care trebuie sa le aiba copilul pana la un anumit prag de varsta. Daca micutul are sau nu dezvoltarea conforma cu etapele stabilite depinde nu doar de zestrea lui nativa, ci si (mai ales) de educatia primita. Obiectivele educationale tin seama de un minim pe care ar trebui sa il achizitioneze copilul intr-o anumita etapa de scolarizare.
■ In grupa mica
Dezvoltare fizica: 90-92 cm; medie 14 kg
Motricitate, deprinderi: Sta intr-un picior, sare de pe unul pe altul, are echilibru ortostatic, poate manca singur, incepe sa se imbrace/dezbrace singur, invata pronuntia corecta a consoanelor, invata sa compare, sa enumere, sa denumeasca.
Senzorialitate:
- Indica, la cerere, partile corpului.
- Compara doua lungimi (mai lung, mai scurt), sorteaza obiectele dupa doua marimi, desenul "omuletului" este reprezentat doar cu cap, gura, maini si picioare.
Intelect: Memoreaza doua cifre, reproduce poezii din doua strofe, recunoaste forma obiectelor prin pipait, grupeaza imaginile in raport cu doua notiuni date (animale, flori), enumera obiectele cunoscute dintr-un desen, repovesteste o scurta povestire, are un vocabular de 800-1.000 cuvinte, foloseste corect pluralul, are defecte de vorbire.
Motivatie, afectivitate, vointa: Comportamentul este dominat de trebuinte primare (hrana, somn), are reactii emotive impulsive (frica, manie), este multumit cand este laudat de cunoscuti, foloseste "eu", are simtul proprietatii, se joaca mai mult singur, poate manifesta aptitudini muzicale.
■ In grupa mijlocie
Dezvoltare fizica: 95 - 107 cm; medie 14-18 kg
Motricitate, deprinderi:
- Are mai multa rapiditate in miscari, deseneaza forme geometrice dupa model.
- Are deprinderi de igiena personala, de ordine, povesteste dupa imagini, invata sa utilizeaze diferite obiecte.
Senzorialitate: Realizeaza in desenul „omuletul“ trunchiul, membrele, imbracamintea, parul, isi reprezinta intuitiv si global spatiul si timpul, compara doua obiecte ca greutate, identifica patru pozitii spatiale, sorteaza dupa culoare.
Intelect: Memoreaza trei cifre, reproduce poezii, recunoaste elemente omise din desene incomplete, indica doua momente ale zilei, grupeaza imagini dupa trei notiuni date, are vocabular de 1.500-2.000 cuvinte, defectele de vorbire dispar deja...
Motivatie, afectivitate, vointa: Manifesta nevoia de a vorbi in grup, incepe deja sa caute recunoasterea, vrea recompensa imediata pentru orice fapta buna, nu este dispus sa astepte, ii plac jocurile de constructii, are sentimente morale (intuieste ce este bine, rau, corect sau nedrept), se joaca singur, dar si in grup, invata reguli de comportament civilizat in locuri publice.

■ In grupa mare

Dezvoltare fizica: 102-114 cm; medie 15-21 kg
Motricitate, deprinderi: Stie sa faca miscari echilibrate, sare cu usurinta intr-un picior, are deprinderi complexe de igiena (isi sterge nasul, gura, se piaptana, isi spala bine mainile), rationeaza prin analogie, utilizeaza corect numeralul si gradele de comparatie, invata semne grafice simple, manuieste foarfeca.
Senzorialitate: Se dezvolta vederea cromatica si la distanta, se dezvolta simtul tactil, gustativ si de echilibru, sorteaza trei obiecte dupa marime si forma, percepe cinci pozitii spatiale, cinci culori sau nuante.
Intelect: Reproduce poezii mai lungi, cu intonatie, evoca intamplari petrecute cu timp in urma, explica relatii complexe (de ce avem nevoie de haine), descrie serii de operatiuni, are un vocabular de 3.000 cuvinte, deosebeste realul de neobisnuit, deseneaza bine un obiect cunoscut, povesteste dupa imagini si din memorie.
Motivatie, afectivitate, vointa: Este captivat de jocul de rol, incep sa apara sentimentele intelectuale (satisfactia, mirarea), are fair-play, are reprezentari morale, accepta normele grupului, regulile de joc, se joaca singur, dar si in grup.
■ In grupa pregatitoare pentru scoala
Dezvoltare fizica: 103-120 cm; medie 16-23 kg
Motricitate, deprinderi: Are rapiditate in miscari, perfectioneaza miscarile fine ale mainii, invata sa scrie corect literele alfabetului, deseneaza dupa model, coloreaza fara a depasi conturul, coase.
Senzorialitate: Are auzul fonematic dezvoltat, recunoaste dreapta-stanga, indica si denumeste minim sapte culori si nuante, reda mai bine proportiile in desen.
Intelect: Recunoaste doua-trei litere, enumera zilele saptamanii, compara din memorie doua obiecte, recunoaste silabele omise din cuvant, stabileste asemanari si deosebiri intre obiecte (portocala-lamaie), vocabularul depaseste 3.500 cuvinte, dialogheaza fluent, inventeaza intamplari.
Motivatie, afectivitate, vointa: Efectueaza sarcini fara recompensa imediata, amana recompense, aspira la a fi cel mai bun in joc si la sarcini educationale, apar crizele de prestigiu, isi stapaneste impulsivitatea, comunica mai usor cu adultii, cunoaste reguli complexe de comportament.
■ La intrarea la scoala
Dezvoltare fizica: 116-127 cm; medie 20-26 kg
Motricitate, deprinderi: Executa miscari complexe (gimnastica, sarituri, alergari, mers pe bicicleta), perfectioneaza scrisul si tehnicile de desen cu detalii.
Senzorialitate: Executa cu usurinta miscari complexe in schema corporala (dansuri) si desfasoara actiuni independente in spatii mai largi.
Intelect: Cunoaste data, adresa, uneori, numare de telefon, recunoaste literele, cifrele pana la 20, precizeaza asemanari si deosebiri intre obiecte, opereaza cu simboluri matematice, intuieste posibilul/imposibilul, are spirit critic in gandire (indoiala fata de exagerarile din povesti).
Motivatie, afectivitate, vointa: Trebuinta de performanta si apreciere, interes pentru lectura si desen, participa cu placere la jocuri de competitie, apare motivatia scolara (dorinta de succes, teama de esec), incepe sa fie constient de calitatile sale, scade egoismul, se conformeaza normelor, regulilor, sanctioneaza greselile altora, si se supune sanctiunilor.

TIMIDITATEA SI INDRAZNEALA LA VARSTA PRESCOLARA
Primul pas al copilului spre socializare si dezvoltare armonioasa pe toate planurile (psiho-motric, mental, intelectual) este pasirea intr-o institutie de invatamant-gradinita. Acest inceput este greu atat pentru parinti, cat si pentru copii, reprezinta o noua etapa in viata familiei si in viata copilului mai cu seama. De aceea, inainte de a face acest pas, parintii trebuie sa constientizeze rolul pe care il joaca microsocietatea in viata copilului lor, dar si faptul ca, numai prin comunicare si deschidere spre nou, pot reusi sa integreze mai usor copilul in programul educational. Copilul este obisnuit sa traiasca in mediul familial, unde exista sau nu anumite reguli, venind la gradinita, lumea lui se schimba radical: va avea un alt progam de masa, de activitati instructiv-educative conceput conform nivelului de varsta, program de somn, activitati extracurriculare alaturi de copiii din grupa, activitati distractive, toate avand ca scop formarea unor deprinderi de baza, elementare pentru scoala si pentru viata mai tarziu. Acest prim pas spre gradinita este asociat de copil cu abandonul, fapt ptr care, parintii in colaborare cu educatoarele trebuie sa il linisteasca pe copil si sa le castige acestora increderea. Apropierea va duce la o buna colaborare intre parinti-copii-educatoare. Se stie ca nu toti copiii reactioneaza la fel in primele zile de gradinita, depinde de varsta, temperament, personalitate. Sunt copii care inca din prima zi nu plang la gradinita, sunt interesati de nou, de jucarii si de ceilalti copii, uitand pentru o perioada de timp de parinti si de faptul ca nu sunt langa ei. Acesti copii se integreaza usor in grupa si dau semnale educatoarei ca isi doresc sa fie lideri de grup, dar sunt si copii care sunt foarte emotivi si se retrag in coltul grupei. Cu rabdare si tact, educatoarea reuseste sa il aduca in cercul de copii folosind o jucarie de plus, o carte cu povesti sau chiar o poveste spusa de catre ea. Curiozitatea copiilor este mare si daca educatoarea are un ton adecvat, un obiect care sa straneasca interes, o mimica si gesturi pe masura, reuseste sa ii aduca si pe cei mai timizi sau speriati in cercul de copii, uitand astfel de micile probleme care ii framanta. Copiii sunt sinceri in ceea ce gandesc si in alegerile facute, apropiindu-se mai repede de acei colegi care au activitati comune, interese si jucarii preferate. Sunt foarte multi copii indrazneti care se duc de bunavoie la cei timizi sa le ofere o jucarie si sa se joace impreuna, dar sunt cazuri in care timizii ofera jucariile celorlalti tocmai pentru a fi acceptati de grup si a se integra in colectiv. La orice copil, fie ca este timid, retras sau indraznet si mereu primul, trebuie dezvoltat simtul increderii in fortele proprii si incurajat verbal, prin activitati si gesturi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu